Plejecenter Fryd

På Fryd arbejder vi væk fra den passive pleje og hen imod det aktive liv.

Velkommen til Plejecenter Fryd i x geografisk sted. Plejecentret har lejligheder til voksne og ældre, der ikke kan klare sig i eget hjem. Her finder du information om at bo på Fryd, vores dagcenter, vores rammer og aktiviteter for centrets beboere og områdets ældre borgere.

(MÅLGRUPPE): Fryd er et alment eller specialiseret plejecenter, der henvender sig til voksne og ældre borgere, som har brug for pleje og omsorg døgnet rundt eller i et dagtilbud i op til fire dage om ugen. Her kan du bo som enlig eller I kan bo sammen som par, forudsat at I begge to har behov for pleje og omsorg.

Om Fryd Plejecenter

Fryd Plejecenter åbnede i helt nye bygninger 1. september 2007. Centeret ligger i geografisk, som er et særligt område med udsigt til... Plejecenteret har i alt 62 lejligheder, og vi har store fælles torvearealer, hvor vi mødes til aktiviteter for centerets beboere og områdets ældre.

Plejecentret er delt op i:

  • Højen, Dalen og Bakken med i alt 48 lejligheder. 
  • Udsigten, som er et skærmet afsnit med 14 lejligheder
  • Dagpladser til 10-12 borgere, som er på centret 1-4 dage om ugen.

Dagcenteret på x er for hjemmeboende ældre, der har brug for støtte til struktur i hverdagen og til at deltage i aktiviteter sammen med andre.

Hvordan får jeg bolig på Fryd Plejecenter?

Hvis du ønsker at bo på plejecenter, skal Thisted Kommune visitere dig til en plejebolig. Du kan søge om en plejebolig:

  • Hvis du har et omfattende behov for personlig pleje og støtte, dvs. at du har svært ved at overkomme hverdagens opgaver.
  • Hvis du føler dig utryg og ensom i en grad, der begrænser dig i evnen til at tage vare på dig selv.

For at komme i betragtning til bolig på x Plejecenter skal du eller dine pårørende kontakte Thisted Kommunes Visitation og Hjælpemiddeldepot. I bliver herefter tilbudt et besøg af visitator fra Visitation og Hjælpemiddeldepot, som vil hjælpe jer med at udfylde en ansøgning. Samtidig vil visitator udarbejde en vurdering og beskrivelse af dig i forhold til de ressourcer og udfordringer, som du har. Visitator vil desuden vejlede og oplyse dig om den videre proces.

Se kontaktoplysninger her på siden.

Hverdag på Fryd

Vores aktiviteter

FLEKSIBEL BOKS: Hvem kan deltage i aktiviteterne på plejecenteret. Eksempler på, hvad vi laver her på plejecentret.

Det enkelte plejecenter vælger selv, hvordan man vil bruge denne sektion til at fortælle om aktiviteter, og hvordan man inviterer til aktiviteter. Nogle har konkrete datoer, andre blot en beskrivelse i brede vendinger. Sektionen er dog vigtig til at give et visuelt indtryk af stemningen på plejecentret.

 

Information

Vi ønsker, at du falder til her hos os, og at du føler, at det er dit hjem. Vi hjælper gerne med til, at du får skabt et godt hjem, hvor du har mulighed for privatliv, samtidig med at vi håber, du får et godt fællesskab med de øvrige beboere på x Plejecenter.

Du eller dine pårørende kan læse nærmere om det at bo på plejecenter på dette link: (link til fælles information for alle plejecentre)

Vi har udarbejdet en velkomstpjece særligt for x Plejecenter, som forhåbentligt vil hjælpe med nogle af de mange spørgsmål, der helt naturligt dukker op i forbindelse med indflytningen. Vi sender velkomstpjecen til dig eller dine pårørende på mail, hvis du ønsker at læse mere om x Plejecenter, eller når du får tilbudt en plads hos os.

Vi ser frem til et godt samarbejde med dig og dine pårørende.

OBS: Husaviser, pjecer, aktivitetsoversigter mm. på PDF, bør IKKE ligge på hjemmesiden af hensyn til webtilgængelighed.

X Plejecenter har (indsæt antal) lejligheder fordelt i (indsæt antal) boenheder; (indsæt navne på boenhederne).

Lejlighederne er 2-rums lejligheder på (indsæt antal) m2 inklusive fællesarealer. En lejlighed består af en stue med tekøkken, hvor der er kogeplader og køleskab med lille fryser. Der er desuden et soveværelse med fire skabe, og et badeværelse med et fast skab, vaskemaskine og tørretumbler. Fra stuen er der adgang til egen terrasse, hvor der er plads til et lille bord og et par havestole.

Indretning: (indsæt plantegning over lejlighed – bed evt. Birgitte Ejsing eller Clive Snapes) HUSK hvis plantegning indsættes, SKAL der skrives ALT-tekst (i billedværktøjet), med de informationer, som plantegningen har , f.eks. mål på lejlighed, antal vinduer og døre, rum m2 mm. aht. skærmlæser.

Fællesarealerne i boenhederne består af opholdsstue med fjernsyn, åbent anretterkøkken og gangarealer.

Lejekontrakt udfærdiges i Teknisk Forvaltning, og indflytningsrapport udfærdiges af plejecentrets pedel.

 Husleje og depositum:

2023 Alment afsnit:

Indsæt navne på boenheder
 Skærmet afsnit:

Indsæt navne på boenheder
Husleje    
Depositum    

 

 

Aktivitetstilbud:

Dagcenter er et visiteret aktivitetstilbud for dig, som er hjemmeboende, og som har gavn af at deltage i almindelige hverdagsaktiviteter i samvær med andre. Du kan blive visiteret til en eller flere dage i dagcentret. Du kan læse mere om dagcenter samt udfylde ansøgningsskema til Visitation og Hjælpemiddeldepot her: (indsæt link til fællesside om dagcenter)

Hvem kan benytte et dagcenter:

Dagcentret på x Plejecenter er et dagtilbud for hjemmeboende borgere i (indsæt geografisk område). Dagcentret er åben mandag - fredag fra kl. (indsæt klokkeslæt). Hvis du ønsker det, kan du blive hentet på din bopæl og kørt hjem igen af taxa mod en mindre egenbetaling.

Hvad sker der i dagcentret?

(indsæt specifik for det enkelte dagcenter)

F.eks: Vi starter dagen med kaffe og brød, derefter laver vi forskellige former for aktiviteter såsom: gåture, cykelture, forskellige former for spil, højtlæsning, film, bagning, kreative ting osv. Aktiviteterne tilrettelægges ud fra ønsker fra brugerne af Dagcentret. Vi vægter højt at være udendørs, når vejret tillader det. En gang om måneden får vi besøg af to harmonikaspillere, som synger og spiller kendte sange for os. Vi deltager også i aktiviteter med plejecentrets beboer fx. gudstjenester, stolegymnastik og musikarrangementer.

Forplejning og hvile

(indsæt specifikt for det enkelte dagcenter)

F.eks: Til frokost spiser vi håndmadder og grød som vi får leveret fra Dragsbæk. Efter frokost er der mulighed for et hvil, enten i en hvilestol, eller du kan låne en seng i hvilerummet. Vi afslutter dagen med eftermiddagskaffe med kage eller brød til.

 

Indsæt gerne et billede fra centrets hverdag.

Det er dit hjem: Målet er, at Plejecenter Fryd skal være et trygt, varmt og aktivt sted at bo og besøge. Beboerne er ekspert i eget liv, og denne viden inddrager vi som ansatte, så du så vidt muligt har medindflydelse på din hverdag. Vi hjælper med til, at du får skabt et hjem, hvor du både har mulighed for privatliv og samtidig kan være en del af fællesskabet med de øvrige beboere.

Du holder dig aktiv: Personalet på Vibedal hjælper dig med så vidt muligt at opretholde din fysiske og psykiske formåen og om muligt forbedre den. Det betyder, at vi støtter dig, hvor du har brug for det, og at du selv gør det, som du selv kan og har kræfter til. Vi forventer, at du som beboer deltager i hverdagens praktiske opgaver i det omfang du kan. 

Døgnrytmen på Vibedal

Kl.: 07.00: Vagtskifte

Kl.: 07.30 - 11.30: Morgenbuffet, pleje/omsorg, aktiviteter, stjernestunder, rengøring.

Kl.: 11.15 - 12.30: Middagsstund - frokost, pålægsfade og evt. en lun ret.

Kl.: 12.30 - ?: Middagshvil.

Kl.: 14.30 - 17.00: Eftermiddagskaffe og samvær.

Kl.: 17.30 - 18.30: Aftensmaden - et varmt måltid og samvær.

Kl.: ? - 23.00: Godnat.

Kl.: 23.00: Vagtskifte

 

Når du har fødselsdag

Når du har fødselsdag, fejrer vi dagen med udgangspunkt i dine ønsker.

Vi hejser flaget og vil gerne hygge om dig. Der er mulighed for at ønske brød og kage til afdelingens eftermiddagskaffe. Hvis du har specielle ønsker for dagen, vil vi forsøge at imødekomme dem.

Ved runde dage og lignende er du hjertelig velkommen til sammen med dine pårørende at benytte lokale, hvis familien vil fejre dig, og lokalet er ledigt. I skal selv dække bord, vaske op og rydde op efter jer. Der er mulighed for at købe kaffe og brød eller mad til gæsterne. Dette aftales med køkkenet i god tid (hvad er det?)

 

Sådan fejrer vi højtiderne 

Højtider er en del af livet på Vibedal og fejres på "hjemlig" vis. Hvis du ønsker at fejre højtiden sammen med dine pårørende, er det muligt at bestille mad via køkkenet, når det aftales i god tid (hvad er det?).

Hvis du planlægger en tur hjem til familie eller venner i højtiden, hjælper personalet gerne med at arrangere det, hvis de er orienteret i god tid (hvad er det?).

Personalet pynter op i fællesområderne til højtider. Hvis du ønsker at pynte op i din egen lejlighed, kan dine pårørende hjælpe dig med det, ligesom de også hjælper dig med at tage pynten ned igen.

Bruger-/ pårørenderådet

Bruger-/pårørenderåd er et samarbejdsforum mellem beboere, pårørende og plejecentret. Formålet med rådet er at sikre gensidig information og styrke dialogen. Rådet repræsenterer beboernes interesser og inddrages derfor i eksempelvis retningslinjer for blandt andet:

  • den daglige pleje- og omsorgsindsats
  • centrets døgnrytme, aktivitetsniveau og arbejdsrutiner
  • samspil og kommunikation mellem personale og bruger/pårørende
  • information til brugere/pårørende

Bruger-/pårørenderådet arbejder indenfor de givne økonomiske rammer og respekterer overordnede målsætninger og værdigrundlag og servicedeklarationen på ældreområdet. Rådet afholder som minimum 4 årlige møder.

Formand for bruger-/pårørenderådet på x Plejecenter: (indsæt navn på formand)

 

Aktivkomité

I Thisted Kommune er der tilknyttet en Aktivkomité på hvert plejecenter. Aktivkomitéens opgave er i samarbejde med plejecentrets ledelse, personale og beboere at tilbyde, iværksætte og forestå aktiviteter for plejecentrets beboere og lokalområdets ældre borgere over 60 år. Aktivkomitéen består af frivillige, der vælges for en to-årig periode. Thisted Kommune giver årligt et tilskud til Aktivkomitéen til aktiviteter.

Formand for Aktivkomitéen ved x Plejecenter: (indsæt navn på formand)

Faste stillinger

Alle faste stillinger på x Plejecenter bliver altid slået op på Thisted Kommunes hjemmeside via kommunens elektroniske rekrutteringssystem. Er du interesseret i at arbejde hos os, skal du derfor sende en ansøgning, når stillingerne bliver annonceret på kommunens hjemmeside. Vi foretrækker faguddannet personale i vores faste stillinger.

Se mere om ledige stillinger på Thisted kommunes hjemmeside, hvor du også kan oprette en jobagent: (link til ledige stillinger i Thisted Kommune)

Du kan se en video om at arbejde med ældre, pleje og omsorg i Thisted Kommune her (indsæt link til side med rekrutteringsvideo - gerne på (link til uddannelse af personale eller ?)

 

Vil du være ufaglært afløser i en periode?

I kortere eller længere perioder har vi ofte behov for ufaglærte afløsere på x Plejecenter. Hvis du har lyst til at få erfaringer inden for ældre, pleje og omsorg, er der gode muligheder for et midlertidigt job.

Send din ansøgning med dit CV og kontaktoplysninger, så kontakter vi dig, når vi får behov for din hjælp.

Indsæt mail link

 

SOSU-elev eller sygeplejestuderende hos x Plejecenter

(indsæt 3-5 linjer om plejecentret, som er relevant at vide for elever/studerende)

Uddannelsesmæssigt består medarbejdergruppen hovedsageligt af social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker. Desuden fungerer vi som et uddannelsessted for sygeplejestuderende og elever indenfor sundhedsfagene.

Vores oplæringsvejledere er erfarne og faglærte medarbejdere, som har gennemgået vejlederuddannelsen. På x Plejecenter har vi stort fokus på at tilbyde et trygt læringsmiljø, hvor alle kan få et udviklende og godt forløb.

Se mere her om at være SOSU-elev eller sygeplejestuderende i Thisted Kommune: (link til uddannelse af personale)

(indsæt 3-5 linjer om plejecentret, som er relevant at vide for kommende frivillige – eks. beboermålgruppen)

 På x Plejecenter har vi mange frivillige, som hjælper til med forskellige slags opgaver:

  • (indsæt 3-5 punkter med eksempler på frivillig-opgaver)
  • x
  • x

De frivillige er tilknyttet Aktivkomitéen og samarbejder med vores personale om at skabe gode oplevelser for vores beboere.

 

(indsæt evt. et par linjer med udtalelser fra andre frivillige om, hvordan det er at være frivillig for beboerne/de ældre + evt. sammenhold mellem de frivillige)

 

(indsæt evt. info om andre måder, de kan få information om frivillig-opgaven på - hvis I afholder info-aften, kigge på aktiviteter i en husavis liggende på plejecentret eller lign.)

 

Hvis du har lyst til at være frivillig hos os, så er du meget velkommen til at kontakte os og høre mere. (indsæt tlf.nr. og/eller mailadr.)

Ansatte på Vibedal

På Fryd er der ca. 75 medarbejdere foruden elever, vikarer og afløsere. Vibedals faglige kompetencer spænder vidt, og med fælles mål og udnyttelse af hinandens ressourcer, opnår vi et godt og tværfagligt samarbejde til glæde for beboere, pårørende og personale.

De ansatte på Fryd omfatter følgende personalegrupper:

Administration og ledelse: Leder, sekretær, vagtplanlægger og teamleder.

Pleje og dagcenter: Sygeplejersker, ergoterapeut, social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere. Derudover har vi social- og sundhedselever og sygeplejestuderende.

Køkken, rengøring og pedel: Rengøringstekniker, husassistent, ernæringsassistent og servicemedarbejder.

Motionsrum:

Ansatte på Plejecenter Vibedal har adgang til vores motionsrum, når det ikke benyttes af beboerne.

 

Målsætning

  • "Vi har højt til loftet og møder det enkelte menneske i øjenhøjde"
  • Vibedal skal være et godt og trygt sted at bo, hvor beboerne føler sig hjemme, og hvor pårørende og de frivillige har lyst til at komme og føler sig velkomne.
  • Vi møder mennesket i øjenhøjde. Omsorg, respekt og værdighed er centrale værdier.
  • Selvbestemmelse og medinddragelse vægtes højt hos den enkelte beboer.

 

Thisted Kommunes kvalitetsstandard "Det gode hverdagsliv"

Plejecenter Vibedal arbejder ud fra kvalitetsstandarden for Sundhed - og ældreområdet i Thisted Kommune. Se kvalitetsstandarden "Det gode hverdagsliv", ved at klikke på linket: 
Kvalitetsstandarder 2022

 

Tilsyn med plejecenteret

Ifølge lovgivningen får Plejecenter Vibedal løbende forskellige former for tilsyn, og vi skal offentliggøre rapporterne her på hjemmesiden:

Uanmeldt kommunalt tilsyn

Kommunen skal selv føre tilsyn med, at plejecentret lever op til den kvalitetsstandard, som kommunalbestyrelsen har vedtaget.???
Tilsynsrapport Vibedal Uanmeldt kommunalt tilsyn 2022

Uanmeldt socialfagligt tilsyn

Hvem udfører denne?
Tilsynsrapport 2021

Styrelsen for patientsikkerhed. Ældretilsynet
Tilsynsrapport 2019

Der udover kan plejecentret få anmelde og uanmeldte tilsyn fra:

  • Arbejdstilsynet
  • Fødevarestyrelsen

Du kan læse mere om tilsynene på Thisted Kommunes hjemmeside (mangler link)

 

 

Kontaktinfo

Plejecenter Fryd

Vibedalvej 1
7700 Thisted

Tlf.: 99 17 40 40

E-mail: vibedal@thisted.dk

Leder

Bente Zobbe
Tlf.: 99 17 40 40

Aktivitetsmedarbejder:

Tlf. xx xx xx xx

Evt. Dagcenter

Tlf.: xx xx xx xx
Telefontid mandag-fredag kl.

 Ean-nr.: 5790000381357

Kontaktinfo

Visitation og hjælpemiddeldepot
Industrivej 5
7700 Thisted

Kontaktinfo

Om leje af plejebolig
Teknisk Forvaltning
Telefontid: mandag-fredag kl. 8-15 – torsdag til kl. 17

Kontaktinfo

Ældre og træning
Asylgade 30
7700 Thisted
Strategi

Frit Ældreliv

Læs mere om Thisted Kommunes strategi "Frit Ældreliv".

Læs mere

Magasin til 65+

Læs Gnisten

Thisted Kommune udgiver et magasin for alle seniorer fra 65 år +. Du finder den seneste udgivelse her.

Læs mere

Demokrati og indflydelse

Ældrerådets arbejde

Følg med i Ældre- og Seniorrådets arbejde for gode forhold for seniorer i Thy.

Læs mere