Her kan du læse om at være studerende hos Støttecenter Markstræde samt uddannelsesplan og information fra serviceloven.
Uddannelsesplan
Velkommen til støttecenter Markstræde
Vi håber, at du med denne uddannelsesplan i hånden kan se:
- Hvem vi er/hvad vi gør.
- Hvad vi kan tilbyde studerende.
- Hvad vi forventer af studerende.
- Hvilke mål for praktikken.
- Hvordan vi opbygger praktikken.
- Hvilken vejledning vi kan tilbyde.
- Hvordan vi afslutter/evaluerer praktikken.
Vi glæder os til at arbejde sammen med dig og medvirke til, at du kan nå dine uddannelsesmål.
S/C kan tilbyde:
Vi forventer, at du interessere dig for den pædagogiske relation herunder samspilsprocessens betydning for den enkeltes livskvalitet og udvikling. Herunder din egen indflydelse på og betydning for relationer. Her vil du få lov til at indgå i et team af engagerede pædagoger.
- Følge din vejleder og andre kollegaer på hjemmebesøg.
- Få lov til at have indflydelse, hvor mulighederne er større end begrænsningerne.
- Få tid og plads til, at være studerende.
- Her vil du hver dag få lov til at være sammen med nogle dejlige mennesker der har en anderledes tilgang til verdenen.
- I din arbejdsplan vil der i løbet af ugen være 2 aftenvagter i klubben, men du har fri hver weekend.
S/C forventninger til dig:
- Viden fra studiet – grundlæggende teori
- Den pædagogiske relation
- At du udviser nysgerrighed omkring din praktik.
- At du udviser ansvarlighed og initiativ for din egen praktikperiode.
- At du giver din mening til kende- bidrager med dine iagttagelser, ideer og forslag.
- At du er åben og ærlig samt indstillet på at modtage/give konstruktiv kritik.
- At du er bevidst om, at når du yder hjælp, træder du ind i et andet menneske`s sfære og at du der udviser respekt.
- At du er i besiddelse af en stor portion humor.
- At du bruger alle ansatte, hvis du er i tvivl- mangler hjælp etc., da vi alle brænder for at guide dig.
- Er indstillet på at være fleksibel.
- Er aktiv og velforberedt i vejledningstimerne.
- At du gennem praktikperioden vil arbejde. med etiske overvejelser og reflektere over disse.
- At du deltager i supervision.
- At du deltager i div. møder/kurser/temadage som er relevante for dig
Opbygning af praktikken:
For samtale
Formøde. (hilse på)
Her vil du blive taget imod af din vejleder samt den studerende der pt. er i huset. Du vil blive vist rundt og få en orientering. Vi snakker lidt om gensidige forventninger.
Du vil få udleveret.
- Tavshedspligt til underskrift.
- Der bliver lavet en personaleindberetning med dine oplysninger (ansættelsesbrev)
- Det nye mdr-blad.
- Arbejdsplanen.
Derefter aftaler vi en aften, inden start af praktikken, hvor du bliver inviteret til spisning med brugerne. Her vil du og brugerne under afslappede forhold få mulighed for at hilse på hinanden.
Begyndelsesfasen:
- En snuseperiode
- Du får skabt kontakt til brugerne.
- Du lærer huset-arbejdsforhold at kende.
- Du er mest aktiv lyttende.
- Du tør dumme dig.
- Du undre og beundre (iagttager)
Vejleder og vejledning:
Din praktikvejleder er Tanja Langballe (uddannet pædagog og praktikvejleder)
Den planlagte vejledning er 2 sammenhængende timer pr. uge.
Derudover vil der være mulighed for vejledning af uformel karakter af alle hjemmevejlederne i Markstræde.
Du er hovedansvarlig for vejledningstimerne, laver dagsorden og ref.(som foreligger dagen før vejledningen, så vi begge har mulighed for at forberede os).
Vejledningens formål:
- At du bliver "guidet" til at finde dit faglige ståsted – får udviklet din professisionsidentitet og opfyldt videns og færdighedsmålene.
Det gør vi ved at:
- Du får mulighed for at drøfte pædagogiske problemstillinger.
- Du får feedback (stærke og svage sider)
- Du får støtte til at udvikle din faglige identitet.
- Du får støtte til at begrunde og argumentere egne holdninger.
- Du får mulighed for at koble teori og praksis – og i egne refleksioner forholde dig til begge dele.
De "værktøjer" vi vil bruge:
- Pædagogiske teorier.
- Vejlederens erfaring.
- Tid og plads til at reflekter.
- Dine og seminariets skrevne mål.
- Forberedelse til p-mødets faste punkt ( praktikanten har ordret)
- Litteratur
Evaluering og afslutning af praktikken:
Du vil løbende blive evalueret/vurderet under praktikperioden.
Faste vurderinger:
- 2/3 dels samtalen.
- Eksamen.
Du afslutter med en mundtlig eksamen.
Bestemmelser om at være pædagogstudernede ud fra serviceloven
Kapitel 4 Pædagogstuderende:
§ 26 Personafgrænsning:
Stk. 1
Kapitlet omfatter pædagogstuderende under lønnet praktik jf. Lovbekendtgørelse nr. 315 af 19. april 2006 om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog ved de af overenskomsten omfattede institutioner m.v.
Bemærkning:
Diakonelever fra den pædagogiske diakonuddannelse fra Diakonhøjskolen i Aarhus samt elever, der gennemgår Rudolf Steiner uddannelsen, er omfattet af overenskomsten i de perioder, hvor de er i praktik.
§ 27 Løn og lønberegning:
Stk. 1
Månedsløn for praktikanter udgør 7.824 kr. pr. måned under 1. lønnede praktik, og 8.079 kr. pr. måned under 2. lønnede praktik.
I lønnen er inkluderet godtgørelse for praktikuddannelsens særlige beliggenhed (f.eks. i aften- og natperioden).
Stk. 2
Lønnen procentreguleres som anført i den til enhver tid gældende aftale om lønninger for kommunalt ansatte, jf. dog § 38, stk. 3.
Stk. 3
Lønnen udbetales månedsvis bagud.
Stk. 4
Påbegyndes praktikuddannelsen på andre dage end den 1. i en måned, eller afsluttes den på andre dage end den sidste i en måned, beregnes lønnen således:
Løn pr. md. x (antal kalenderdage, der vedr. praktikuddannelsen i den aktuelle kalendermåned)
|
Antal kalenderdage i den aktuelle måned
|
Bemærkning:
Der reduceres tilsvarende for eventuelle feriedage og feriefridage, der afholdes i praktikperioden. Derimod skal der ikke reduceres i lønnen på grund af teoriindkald i praktikperioden, idet timerne forudsættes afviklet på andre dage, jf. § 28.
§ 28 Ansættelsesbrev:
Stk. 1
Der udstedes et ansættelsesbrev til praktikanten.
§ 29 Arbejdstid:
Stk. 1
Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid er 30 timer.
Der skal således arbejdes flere timer pr. uge i normperioder med teoriindkald, for at den gennemsnitlige arbejdstid skal kunne opfyldes.
Bemærkning:
Under en praktikperiode på 6 måneder skal der således præsteres i alt 780 arbejdstimer inklusive timer, hvor den studerende er fraværende på grund af sygdom, ferie, feriefridage og frihed på søgnehelligdage.
Stk. 2
Ved tilrettelæggelse af praktikantens arbejdstid skal der tages hensyn til, at den pågældende er under uddannelse samt uden for arbejdstiden skal have mulighed for at deltage i 2 ugers teoriindkald i praktikperioden.
Stk. 3
De for pædagoger på praktikstedet gældende regler om tilrettelæggelse af tjenesten og opgørelse af arbejdstiden finder tilsvarende anvendelse for praktikanter ansat efter denne overenskomst.
Bemærkning:
Sygedage, feriedage, feriefridage og frihed på søgnehelligdage medregnes med den skemalagte arbejdstid. Er der ikke fastsat en bestemt arbejdstid for den pågældende dag, medregnes dagen med 6 timer.
Stk. 4
Ved praktikantens deltagelse i koloniophold og ferierejser for grupper medregnes 7,4 timer pr. dag.
Der ydes ulempetillæg for deltagelse i koloniophold og ferierejser for grupper jf. overenskomstens § 7, nr. 3.
§ 30 Mer- og overarbejde:
Stk. 1
Der ydes for mer- og overarbejde samme afspadsering/betaling som til en deltidsansat assistent på begyndelsesløn.
Bemærkning:
Der henvises til de for deltidsansat pædagogisk personale gældende bestemmelser i Aftale vedrørende arbejdstid og rådighedstjeneste for pædagogisk personale ved døgninstitutioner mv.
§ 31 Ferie:
Stk. 1
Feriegodtgørelse ydes i henhold til bestemmelserne om praktikanter og studerende, der får løn/vederlag i praktikperioden fra kommunen i aftale om ferie for kommunalt ansat personale.
§ 32 Sygdom og barns 1. og 2. sygedag:
Stk. 1
De for pædagoger på praktikstedet gældende bestemmelser vedrørende løn under sygdom og barns 1. og 2. sygedag finder tilsvarende anvendelse for praktikanter.
§ 33 Fravær ved graviditet, barsel, adoption, omsorg og familiemæssige årsager:
Stk. 1
Pædagogstuderende er omfattet af reglerne i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselsloven) samt af bestemmelserne om omsorgsdage og tjenestefrihed af tvingende familiemaessige årsager i henhold til aftale om fravær af familiemaessige årsager og protokollat om samme.
§ 34 Fraværs- og befordringsgodtgørelse:
Stk. 1
De for pædagoger på praktikstedet gældende regler om fraværs- og befordringsgodtgørelse finder tilsvarende anvendelse for praktikanter.
§ 35 Opsigelse:
Stk. 1
Praktikanter kan inden for de første 3 måneder opsiges med 14 dages varsel. I resten af praktiktiden kan de opsiges med én måneds varsel til udgangen af en måned. Praktikanten kan opsige sit praktikforhold med samme varsler.
Stk. 2
Ved praktikperiodens udløb ophører ansættelsen dog uden yderligere varsel.
§ 36 øvrige ansættelsesvilkaar (pædagogstuderende):
Stk. 1
For pædagogstuderende gælder i øvrigt følgende bestemmelser i overenskomsten:
§8
Resultatløn.
§13
Fraværsgodtgørelse.
§14
Befordringsgodtgørelse.
§20
øvrige ansættelsesvilkår:
Nr. 1
Ansættelsesbreve.
Nr. 2.
Lønninger.
Nr. 5.
Beskæftigelsesanciennitet.
Nr. 11.
Gruppeliv.
Nr. 12.
Tilrettelæggelse af arbejdstid.
Nr. 13.
Decentrale arbejdstidsaftaler.
Nr. 29.
Retstvistaftalen.
Nr. 31.
SU og tillidsrepræsentanter.
Nr. 32.
MED og tillidsrepræsentanter.
Nr. 33.
Sammenhængende personalepolitiske drøftelse.