Behov for hjælp

Myndighed er afdelingen i Handicap og Socialpsykiatri, som visiterer tilbud til dig, der har en betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Hjælpen kan være kompenserende eller skadesreducerende og sigter mod at give dig en så aktiv, selvstændig og uafhængig tilværelse som muligt.

På baggrund af vurderingen af din funktionsevne og kvalitetsstandarderne for området, vurderer sagsbehandler i Myndighed, hvilken hjælp eller hvilke indsatser du kan tilbydes. Indsatsen er individuel og sammensat ud fra dit behov samt dine ressourcer og netværk.

Vi står klar til at hjælpe

Kender du en, der har brug for hjælp, står du i en akut opstået situation eller er du bekymret for din nabo eller en pårørende, kan du kontakte os i kommunens åbningstid – du kan være anonym. 

Er du boligløs, kan vi hjælpe dig – kontakt sagsbehandler på telefon 99 17 23 28. 

Mere info

Er du blind eller svagtseende, kan du få hjælp hos Region Nordjyllands Institut for Syn og Hørelse.

De yder synsfaglig ekspertbistand til synshandicappede og ekspertbistand til personer med kommunikationshandicap på grund af nedsat tale-, syns-, læse- eller skrivefunktion.

Region Nordjyllands Institut for Syn og Hørelse.

Har du en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som medfører et omfattende behov for hjælp, eller har et hjælpebehov, som ikke kan dækkes af personlig og praktisk hjælp, kan du ansøge om BPA. Du skal være fyldt 18 år.

Læs mere og ansøg om borgerstyret personlig assistance på:

Borger.dk

Hvis du er døv eller hørehæmmet, kan du få praktisk hjælp fra Thisted Kommunes høreomsorg. Svært hørehæmmede, døve, døvblevne og døvblinde har i visse situationer ret til en tolk betalt af de offentlige myndigheder.

Bestilling af batterier til høreapparater

Hvis du vil bestille batterier til dit høreapparat, skal du gøre det på Oticons hjemmeside, da Oticon står for levering til Thisted Kommune.

Endelig kan der bestilles pr. telefon 39 17 74 44 på hverdage mellem kl. 8.00 og 16.00.

Høreomsorgskonsulent giver praktisk hjælp

Kommunikationscenter Thisted tilbyder professionel undervisning, rådgivning og vejledning til dig med hørevanskeligheder.

Høreomsorgskonsulenter, som hører under Kommunikationscentret, træffes hverdage kl. 8.00 - 9.30 på telefon 99 17 27 36.

Læs mere om praktisk hjælp hos Kommunikationscenter Thisted.

Hvis du er mellem 18 og 67 år og har en nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, kan du søge kommunen om en frivillig ledsager til sociale aktiviteter.

Ledsageordningen omfatter – udover selve ledsagelsen, opgaver som fx at hjælpe med at tage jakken af og på, toiletbesøg, støtte ved gang eller ved brug af kørestol.

En ledsager er ikke en kontaktperson eller besøgsven, da alle planlagte aktiviteter skal foregå udenfor dit eget hjem. Aktiviteterne kan du tilrettelægge efter dine ønsker og behov. Det kan fx dreje sig om ledsagelse på indkøbsture, biograf- eller café-besøg og naturoplevelser.

Læs mere om ordningen, herunder om kriterierne for at få bevilget ledsagelse

Borger.dk

Sådan søger du om en ledsager

Hvis du vil søge om en ledsager, skal du udfylde et ansøgningsskema, som du kan finde på:

Borger.dk

Du kan også kontakte Thisted Kommune, Handicap og Socialpsykiatri på telefon 99 17 23 28 eller skrive til os på sikkerpost@thisted.dk.

Thisted Kommune skal, ifølge lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå, fra Thisted Kommune har modtaget en ansøgning, og indtil der skal være truffet en afgørelse. Det skal bemærkes, at de nævnte dage/uger er den maksimale sagsbehandlingsfrist.

 

Specialområdet – børn

Kompensationsydelse (Barnets Lov §86)

8 uger

Tabt arbejdsfortjeneste (SEL §42)

8 uger

Ledsagerordning (SEL §45)

8 uger

Friplads i daginstitutioner (SEL §20)

8 uger

§50-undersøgelse (lovbestemt frist)

16 uger

Visitation til Møllehuset (SEL §67) - inkl. §50 undersøgelse

20 uger

Visitation til Kumlhøj børnehave (SEL §32) - inkl. §50 undersøgelse

20 uger

Aflastning (SEL §67) - inkl. §50 undersøgelse

20 uger

Visitation til Kumlhøj fritidshjem (SEL §32) - inkl. §50 undersøgelse

20 uger

Visitation til familiepleje (SEL §52) - inkl. §50 undersøgelse

20 uger

 

Specialområdet – voksne

Specialrådgivning (SEL §12)

4 uger

Familiepleje/aflastning (SEL §84)

8 uger

Socialpædagogisk bistand (SEL §85)

10 uger

Hjælperordning (SEL §96)

12 uger

Ledsagerordning (SEL §97)

6 uger

Kompensationsydelse (SEL §100)

8 uger

Visitation til midlertidige botilbud (SEL §107)

10 uger

Visitation til midlertidige botilbud (SEL §108)

10 uger

Med et socialt frikort kan du tjene op til 42.766 kr. skattefrit om året, uden at lønnen bliver modregnet i dine offentlige ydelser som fx kontanthjælp, førtidspension eller boligsikring.

Du kan søge om socialt frikort, hvis du opfylder følgende krav:

  • Du har særlige sociale problemer. Måske er du hjemløs, misbruger eller lider af en eller flere psykiske lidelser.
  • Du opfylder betingelserne for at modtage hjælp eller støtte efter afsnit V i lov om social service. Fx modtager personlig støtte efter servicelovens § 85, stofmisbrugsbehandling efter § 101, og tilbud efter §§ 107 -110.
  • Du har ikke været i en SU-berettiget uddannelse inden for de seneste 12 måneder.
  • Du har ikke haft en arbejdsindkomst på over 10.692 kr. inden for de seneste 12 måneder. Løn fra et ordinært arbejde, et løntilskudsjob eller dusørjobs/interne tilpassede jobs tæller med i din indkomst.
  • Du opfylder opholdskravet for ret til at få kontanthjælp eller uddannelseshjælp. Det vil sige, at du enten allerede får kontanthjælp, uddannelseshjælp eller førtidspension, eller at du har opholdt dig i riget (Danmark, Færøerne og Grønland) i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år.
  • Du skal være fyldt 18 år.

Ordningen med et socialt frikort trådte i kraft som et forsøg den 1. januar 2019 og er siden gjort permanent.

Alle sociale frikort videreføres automatisk, så borgerne ikke skal ansøge om at få et frikort på ny.

Se mere på Socialtfrikort.dk

Ansøg om Socialt Frikort på Borger.dk

Læs mere og ansøg om tolkebistand på:

Borger.dk

Læs mere og ansøg om eksempelvis handicapbil, parkeringskort for personer med handicap, ledsagekort med mere på:

Borger.dk

Du kan få dækket kompensationsberettigende udgifter, som er direkte forbundet med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvis:

  • du er mellem 18 år og folkepensionsalderen
  • har udsat/opsagt din folkepension 

Får du førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, kan du ikke få kompensationsydelse efter servicelovens § 100, medmindre du får kontant tilskud efter servicelovens § 95 eller borgerstyret personlig assistance efter § 96.

Med varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig lidelse:

  • hvis konsekvenser for dig er af indgribende karakter i din daglige tilværelse
  • som medfører, at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger. 

Det er en betingelse, at de kompensationsberettigende udgifter er en konsekvens af din nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i serviceloven. Du kan få dækket dine kompensationsberettigende udgifter uanset din boform, dvs. også selvom du fx bor i bofællesskab eller i botilbud.

Hos Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) kan du finde mere information om, hvem der kan søge om hjælp til dækning af kompensationsberettigende udgifter og på hvilke betingelser.

Viden om voksenhandicapområdet - Selvhjælp Kompensationsberettigende udgifter til voksne

Den 1. september 2025 skiftede den tidligere merudgiftsydelse navn til kompensationsydelse, og reglerne om udmåling af hjælpen er ændret. Kommunen har frem til den 1. september 2027 til at træffe afgørelse efter de nye regler for borgere, som lige nu modtager hjælp efter de hidtidige regler.

Kompensationsydelse udmåles ud fra dine sandsynliggjorte eller dokumenterede, nødvendige kompensationsberettigende udgifter. Det vil sige udgifter, du har grundet din funktionsnedsættelse, og som andre på samme alder og i samme livssituation uden funktionsnedsættelse, ikke har eller ikke har så høje udgifter til.

Hvis du har sådanne udgifter, skal du tage stilling til, om du vil søge kompensationsydelse efter enten gruppe I eller gruppe II.

De to grupper adskiller sig fra hinanden med hensyn til:

  • kompensationsydelsens størrelse
  • om udgifterne skal sandsynliggøres eller dokumenteres
  • hvilke typer af udgifter der kan tages med i sandsynliggørelsen eller dokumentationen. 

Gruppe I

For at få kompensationsydelse efter gruppe I skal du sandsynliggøre kompensationsberettigende udgifter på mindst 6.660 kr. om året svarende til gennemsnitligt 555 kr. om måneden (2025) - minimumsbeløbet. Alle typer af kompensationsberettigende udgifter kan her medregnes, uanset om udgifterne er løbende eller enkeltstående.

Så snart det er konstateret, at de sandsynliggjorte kompensationsberettigende udgifter overstiger minimumsbeløbet, får du udbetalt et standardbeløb på 1.105 kr. pr. måned (2025-niveau) uden yderligere sagsbehandling.

Gruppe II

For at få kompensationsydelse efter gruppe II skal du dokumentere kompensationsberettigende udgifter på over 24.000 kr. om året svarende til gennemsnitligt 2.000 kr. om måneden (2025-niveau).

Kun kompensationsberettigende udgifter, som er omfattet af en af følgende kategorier, kan tages med i dokumentationen:

  1. Kost- og diætpræparater
  2. Medicin
  3. Befordring og driftsudgifter ved befordring i egen bil
  4. Forhøjet husleje
  5. Fritidsaktiviteter
  6. Handicaprelaterede kurser
  7. Beklædning
  8. El, vand og varme og
  9. Øvrige kompensationsberettigende udgifter, hvor den enkelte kompensationsberettigende udgift overstiger 15.000 kr. pr. år svarende til gennemsnitligt 1.250 kr. (2025) om måneden. 

Når kommunen har konstateret, at de dokumenterede kompensationsberettigende udgifter overstiger det ovenfor nævnte beløb får du udbetalt et beløb svarende til de faktiske kompensationsberettigende udgifter og i tillæg hertil et standardbeløb på 500 kr. om måneden (2025).

Du skal søge og have godkendt din ansøgning, inden du kan få hjælp til dækning af kompensationsberettigende udgifter. Ved ansøgning skal du tage stilling til, om du ønsker at søge om hjælp til dækning af kompensationsberettigende udgifter efter gruppe I eller II.

Kommunen skal vejlede dig i forhold til din ansøgning, og vejledningen skal være tilpasset din konkrete sag. Vejledningen skal indeholde oplysninger om betingelserne for at få tildelt ydelsen efter gruppe I og II, og du skal vejledes om, hvorvidt du bør søge om hjælp efter henholdsvis gruppe I og II, baseret på de oplysninger om udgiftstype og -størrelse, som du giver til kommunen.

Når du har ansøgt om kompensationsydelse efter enten gruppe I eller gruppe II, tager kommunen udelukkende stilling til, om du kan modtage hjælp efter den søgte gruppe. Hvis du har søgt efter gruppe II, vil kommunen dog, hvis den konstaterer, at der ikke er dokumenteret tilstrækkeligt med kompensationsberettigende udgifter efter gruppe II, men minimumsbeløbet for gruppe I derimod er opfyldt, uden yderligere ansøgning, udbetale kompensationsydelse efter gruppe I.

Hvis du har fået bevilget kompensationsydelse efter gruppe I, kan du, hvis der efterfølgende sker ændringer i de kompensationsberettigende udgifter, fx ved en stigning over grænsen til gruppe II, søge om hjælp efter gruppe II.

Din indkomst har ingen betydning for, om du kan modtage hjælp til dækning af kompensationsberettigende udgifter. Kompensationsydelsen er skattefri.

Du kan ansøge om kompensationsydelse på borger.dk:

Hjælp til dækning af kompensationsberettigende udgifter for voksne

 

Du kan læse om hjælp til dækning af kompensationsberettigende udgifter i § 100 i 'Serviceloven', i Bekendtgørelse om kompensationsydelse efter lov om social service' samt i ’Vejledning om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse’.

Vejledning om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse

Senest opdateret 29-09-2025
Handicap og Socialpsykiatri
Skolegade 8B, 7700 Thisted
Kontakt sagsbehandler

Sagsbehandlere kan normalt træffes hverdage kl. 8.00-10.00.

Anette Rødbro
Områdeleder, Myndighed
Handicap og Socialpsykiatri
Handicap og Socialpsykiatri

Find alle vores tilbud